.....................



تاریخچه پرده کعبه

 

امیدوارم اینبار نیز مورد استقبال دوستان واقع شود.

باید بگویم درباره این که نخستین بار که پرده کعبه توسط چه کسی تهیه شده، نظرات مختلفی وجود دارد گروهی حضرت اسماعیل را به عنوان اولین نفر نام می برند. به هرحال بسیار پیش از ظهور اسلام، تهیه پرده برای کعبه مرسوم بوده و متولیان کعبه و حاکمان مکه و عربستان آن را افتخاری برای خود می دانستند.

تا زمان عباسیها پرده جدید را بروی پرده های پیشین می آویختند، تا اینکه خلیفه وقت عباسی به مکه مشرف می شود و اهالی از سنگینی پرده های متعدد بر روی کعبه به او شکایت می کنندو ابراز می دارند به دلیل وزن زیاد پرده ها، ممکن است کعبه خراب شود. از این رو به دستور او هرسال تنها یک پرده بروی کعبه آویخته می شود واین روش تاکنون نیز تدوام یافته است.

در تاریخ آمده است که امیرالمومنین علی علیه السلام در زمان حکومت خود، هرساله از کوفه پرده ای برای کعبه ارسال می کرده اند. به طور کلی پس از پیامبر خدا(ص) تا پایان حکمرانی عباسیان، خلیفه وقت متولی تهیه پرده بوده است. در زمان عثمانیها از کشورهایی مثل مصر، ترکیه، هند و زمانی هم ایران، برای کعبه پرده ارسال می شده است و پس از سقوط عثمانیها، اهالی مکه خود متولی این کار می شوند.

به همین خاطر، درسال 1343 ش(1385 ق) اولین کارگاه پرده بافی خانه خدا در خیابان اجیاد افتتاح شد تا اینکه در سال 1355 ش(1397ق) کارگاه بزرگتری در محله ام الجودتاسیس شد که همچنان به کار خود ادامه می دهد که اکنون به آن “مصنع کسوة الکعبة المشرفة” می گویند.

پرده کعبه همه ساله در نهم ذی الحجه، زمانی که حجاج در عرفات هستند تعویض می شود. پرده قبلی را نیز به قطعات کوچک تقسیم و به نمایندگان و سفرای کشورهای اسلامی هدیه می دهند. البته پرده در کعبه به کشور میزبان اجلاس سران کنفرانس اسلامی اهدا می گردد. چنانکه در سال 1376 که ایران اسلامی میزبان این کنفرانس بود، پرده در خانه خدا به ایران اهدا شد و در محل برگزاری اجلاس نصب گردید. لازم به ذکر است که در سال 1360 ش(1403 ق) طی مراسمی پرده در کعبه به سازمان ملل متحد اهدا گردیده است.

 


نوشته شده توسط parvaneh در چهار شنبه 2 / 4 / 1390

و ساعت 11:4



.:: Powered By LOXBLOG.COM Copyright © 2009 by parvaneh ::.
.:: Design By :
wWw.Theme-Designer.Com ::.




دوری فقط تعبیری است که فاصله ها از ما دارند اما بی خبرنداز نزدیکی دلمان
pari.jan39@yahoo.com




parvaneh




چت روم | اول چت | شلوغ ترین چت روم کشور
just alireza
کیت اگزوز
زنون قوی
چراغ لیزری دوچرخه

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان عشق وفاصله و آدرس parvaneh.LoxBlog.com لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.





قالب بلاگفا












عشق , باحال , جالب , ماشین , دل نوشته , گل , اب , دریا , بخند , طنز , دیدنی , عکس زیبا , زیبا , بچه , کودک ,




»تعداد بازديدها:
»کاربر: Admin


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 13
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 24
بازدید ماه : 252
بازدید کل : 70985
تعداد مطالب : 88
تعداد نظرات : 5
تعداد آنلاین : 1



Alternative content